חינוך סביבתי

אנו חיים בעולם משתנה אשר מתפתח באופן תמידי ולעיתים גם באופן דרמטי, כאשר משבר האקלים הינו חלק בלתי נפרד ממנו ומשכך גם מגפות כמו הקורונה הינן רק חלק מהאתגרים איתם האנושות נאלצת להתמודד. העשורים האחרונים מאופיינים בין שאר השינויים גם בפיתוח מואץ של טכנולוגיה, בנייה ותיעוש אשר משפרים את איכות חיינו ונוחיותנו מחד אך גם מחלישים תחומים וערכים אחרים דוגמת החינוך הסביבתי והחיבור בין האדם לטבע ולסביבתו מאידך.

הפיתוח המואץ לא תמיד רואה לנגד עינו את הפן הסביבתי וכתוצאה מכך הסביבה ניזוקה בהיבטים רבים. מתוך דאגה לעתיד העולם ועתיד ילדינו, התפתחה גישת הקיימות אשר הבינה כי אנו, בני האדם, תלויים אחד בשני כפי שאנו תלויים במערכות האקולוגיות שסביבנו ועל כן היא פועלת על מנת לגשר על פער זה וחותרת לשיתוף פעולה ויצירת הרמוניה ביו החברה, הסביבה והכלכלה.

אנו באיגוד מאמינים כי כגוף אשר מטרתו הינה לשמור על הסביבה, חלק ממחויבותנו הינה להעניק לרשויות במרחב עליו אנו אמונים את האפשרויות, הידע וההזדמנויות לפתח גם ערכים סביבתיים עמוקים הטומנים בחובם סט ערכים מגוון כמו קיימות, שמירה על הטבע, ערבות הדדית, חדשנות, גמישות מחשבתית ופיתוח ראייה מקבלת ורב תחומיות. בכך אנו חותרים להביא למצב מאוזן יותר באופן חיבור התלמידים לטבע ולסביבתם.

במרחב האיגוד נמצאות 18 רשויות מקומיות, ובמסגרתן פועלים 607 בתי ספר יסודיים ועל יסודיים ו-1,242 גני ילדים. האיגוד נותן מענה לכל מוסדות החינוך במרחב. האיגוד יוזם פרויקטים בכדי לקדם את אותן מסגרות חינוכיות ובהן: ייעוץ לבתי ספר לקראת הסמכה כבתי ספר ירוקים, ליווי והנחיית מועצות תלמידים, הכשרת תלמידי מנהיגות צעירה, קיום ימי עיון פתוחים לציבור, קיום השתלמויות לצוותי הוראה, פעילות חברתית בבתי הספר והגנים ושיתופי פעולה בין הרשויות המקומיות לאיגוד. בנוסף אנו מאמינים בקידום והובלת יוזמות חדשניות בתחום החינוך הסביבתי.

האיגוד נעזר בבנות שירות לאומי, המתנדבות על תקן הדרכתי באיגוד. בנוסף, המתנדבות עובדות בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות הנמצאות בשטח האיגוד, בתי ספר, גני ילדים, מרכזים קהילתיים, גינות קהילתיות, תנועות נוער, מרכזי יום לקשיש ועוד.

רוח התקופה מאופיינת בתרבות מסכים, בה האינטרנט מספק מידע רב אשר מצמצם את זמן הפעילות בחוץ. כיום גדל דור המוצא עצמו מוצף בידע, תוך כדי דרישה גוברת מהחברה להישגיות ופחות זמן בחוץ ובאינטראקציה פרונטלית ואנושית. אנו באיגוד פועלים על מנת לקדם את תחום החינוך הסביבתי בארץ אל עבר הקידמה וזאת על ידי חינוך המקדם מודעות סביבתית, אמפתיה, חשיבה ביקורתית, יצירת דיאלוג סובלני, משמעות, פליאה וחיבור לטבע, לקיחת אחריות ושותפות, עבודה קבוצתית/שיתופי פעולה, אקטיביזם ועוד.

ערכים אלו ונוספים מגולמים בכמה גישות למידה מרכזיות אשר מתמזגות ומכילות בתוכן את ערכי הקיימות:

  • למידה מבוססת מקום: גישה בה התלמיד לומד להכיר את סביבתו על מאפייניה, על התרבות הייחודית שלה והצרכים המקומיים. צורת למידה זו מחברת את התלמידים אל השטח ואל הקהילה.
  • למידה חוץ כיתתית: גישה זו תופסת תאוצה רבה בעולם ובישראל בפרט. מתחזקת ההבנה כי ללמידה מחוץ לכותלי הכיתה יתרונות רבים בניהם רעות, פליאה, שיתוף, יצירתיות, שימוש רב חושי, יצירת קשרים, שמירה על הסביבה והמשתמע מכך, מוטוריקה עדינה ועוד. כל אלו תורמים הן להתפתחות קוגניטיבית והן להתפתחות האישית ומוסיפים חדשנות ויצירתיות לחינוך הדור הבא.
  • חשיבה ביקורתית כצורת חשיבה נדרשת בעולם מוצף ידע: אנו מאמינים כי הבסיס לקידום חברה טובה יותר נבנה על היכולת שלנו ושל ילדינו לחשוב באופן ביקורתי, לבחון כל דבר מכמה היבטים, ולחוות את החיבורים של הטבע והסביבה באופן שלם ככל הניתן תוך כדי התייחסות לאתיקה סביבתית/צדק סביבתי.